משמעות זניחת פטנט

משמעות זניחת פטנט

בפוסט קודם שנקרא הדרך הנכונה לפתח המצאה מתואר התהליך אותו עובר כל ממציא בתחילת תהליך פיתוח ההמצאה:
הממציא יודע כי המצאה מוגנת כל עוד היא נשמרת בסוד.
בגלל החשש מחשיפת הסוד רוב הממציאים מתפתים להגיש בקשת פטנט כבר בשלב ראשוני.
עם הזמן מגלה הממציא שאישור פטנטים הוא תהליך יקר שהעלויות בו גדלות כמו בטור הנדסי.
ממציאים רבים זונחים את הבקשה.
על פי הסטטיסטיקה של WIPO הוגשו בשנת 2017 מעל ל 3.1 מיליון בקשות פטנט בעולם. באותה שנה אושרו מעל ל 1.4 מיליון פטנטים. הסטטיסטיקה הזאת של פחות מ 50% בקשות פטנטים אשר הופכות להיות פטנטים מאושרים חוזרת על עצמה בכל שנה.


חלק מבקשות הפטנטים לא מקבלים אישור פטנט בגלל שאינם עומדים בקריטריונים של פטנט ונפסלים על ידי רשם הפטנטים במשרדים השונים בעולם. רוב הבקשות לא מאושרות בגלל זניחת בקשות הפטנט על ידי הממציאים אשר לא מסוגלים לעמוד בעלויות הגדלות והולכות בתהליך של אישור הפטנט.


ההוצאות של רישום פטנט גדלות בטור הנדסי. בהתחלה אלה סכומים קטנים שכל אדם פרטי יכול להוציא ובהמשך הסכומים גדלים במכפלות במיוחד על תרגומים ואגרות בכל מדינה בה נרשם הפטנט. בלא מעט מקרים בעל ההמצאה לא מצליח לממן בעצמו את המשך התשלומים כך שהפטנט נזנח מחוסר ברירה ובכך כל ההשקעות שנעשו בפטנט יורדות לטמיון.

ההמלצה שלי: לפני שלב הגשת הפטנט צריך להיות שלב של בחינה עסקית של ההמצאה. בחינה אשר תבדוק את זכות הקיום של ההמצאה מבחינה עסקית. בחלק מהמקרים יתברר שאין כל הצדקה עסקית להמצאה הזו ואז אין טעם להיכנס להוצאות מיותרות של רישום פטנט. בחלק אחר מהמקרים יתברר שיש הצדקה עסקית אבל בשינויים קלים של ההמצאה ובהתמקדות בשווקים או בלקוחות. במקרה כזה יתכן וכדאי להתחיל במסלול של הגשת בקשת פטנט אבל הבקשה תהיה מדויקת וממוקדת יותר מה שיגרום לפטנט להיות חזק יותר ויספק הגנה טובה יותר לממציא עבור ההמצאה שלו.

עודכן באוגוסט 2019