סוגי משקיעים

סוגי משקיעים

בשלב גיוס הון להשקעה חשוב להבין שהמשקיעים הפוטנציאליים אינם עשויים מיקשה אחת. צריך להבין שיש סוגים שונים של משקיעים ולכל סוג יש יתרונות ומגבלות עבורכם. בצורה סכמטית ניתן להצביע על מספר סוגים של משקיעים שונים אשר הרעיון שלכם יכול להיות מתאים עבורם:

  • משקיעים פרטיים (אנג'ל)- אנשים בעלי כסף אשר מחפשים השקעות כדי לייצר תשואה גבוהה יותר על הכסף שלהם.
  • קרנות הון סיכון (VC) – קרנות המיועדות להשקעות בעיקר בחברות סטארט אפ. הקרנות האלה מתייחסות להשקעה כהשקעה בסיכון גבוה ומצד שני בעלות סיכוי לתשואה גבוהה מאוד.
  • קרנות ממשלתיות (דוגמת המדען הראשי) – קרנות אשר משקיעות ברעיונות ובטכנולוגיות על פי קריטריונים אשר מוגדרים על פי המדען הראשי. הקרנות האלה משקיעות ברעיונות אשר המדינה רואה בהן פוטנציאל עסקי על פי סדר העדיפויות של המדינה.
  • קרנות ציבוריות ייעודיות- לעיתים ישנם תקציבים אשר מיועדים לפיתוח רעיונות בתחום ספציפי. למשל קרנות של השוק האירופי אשר מיועדות לפיתוח פתרונות בתחום טיהור המים. התקציבים האלה דינמיים ומשתנים כל הזמן.
  • קרנות פרטיות ייעודיות- לעתים ישנן קרנות פרטיות אשר מיועדות לפיתוח רעיונות כדי לפתור בעיה ספציפית. למשל בעל הון שבן משפחתו חולה במחלה ומקצה כספים לרעיונות אשר קשורים למציאת תרופה למחלה הזו.
  • משקיע אסטרטגי- הוא איננו משקיע במקצועו אלא כל גורם בשוק אשר הרעיון שלכם יכול לקדם אותו במסגרת הפעילות הקיימת בשוק. למשל חברת השקיה יכולה להיות משקיע אסטרטגי עבור רעיון בתחום החיסכון במים.

ההמלצה שלי:

לפני שלב גיוס הון להשקעה, חשוב לנתח את מפת המשקיעים ולהבין את היתרונות והחסרונות שלהם עבורכם. חשוב לדרג את הערך של ההמצאה לכל סוג של משקיע ולנסות להגיע קודם כל לאלה אשר ההמצאה שלכם תהיה בעל הערך הרב ביותר.