הדרך הנכונה לפתח המצאה

הדרך הנכונה לפתח המצאה

הבעיה העיקרית בה נתקלים ממציאים בתחילת דרכם היא חוסר הידע כיצד לקדם ולפתח את ההמצאה שלהם. קידום ופיתוח המצאה זהו תהליך מורכב וארוך אשר דורש קבלת החלטות מושכלת בכל שלב שלו.
חוסר הניסיון הזה גורם לכך שרוב הממציאים עוברים תהליך מאוד דומה:

אחרי שלב גיבוש הרעיון מתחיל שלב של התייעצות עם בני משפחה וחברים קרובים. במקביל מחפש הממציא בעיקר באינטרנט האם הרעיון מיושם כבר. ברגע שהממציא מגיע למסקנה שהרעיון טוב ומצד שני ההמצאה לא קיימת ולא מיושמת בשום מקום אחר בעולם הוא מחפש דרך כיצד לקדם את ההמצאה. הבעיה אתה מתמודד הממציא היא החשש שברגע שהוא ינסה לקדם את ההמצאה הוא יצטרך לחשוף אותה- לבוני דגמים, למשקיעים, למתווכים שמבטיחים לו עזרה בגיוס הון, לשותפים פוטנציאליים ולכל אדם או גוף מחוץ למעגל חבריו הקרובים.

בשלב הזה, באופן טבעי, כל ממציא מגיע להבנה שהוא חייב להגיש בקשת פטנט כדי להגן על ההמצאה שלו. על פי ניסיוני זו טעות כי זה עדיין מוקדם מידי. ב-98% מהפטנטים שאושרו בעולם לא נעשה כל שימוש. ברוב מוחלט של המקרים הסיבה שלא נעשה בהם שימוש היא שלמרות מה שהממציאים חשבו, אין בהמצאה שלהם באמת צורך או שגם אם יש צורך, היתרונות בשימוש בהמצאה זו מתגמדים מול חסרונות אותם הממציאים לא ידעו לצפות.

ההוצאות של רישום פטנט גדלות בטור הנדסי. בהתחלה אלה סכומים קטנים שכל אדם פרטי יכול להוציא ובהמשך הסכומים גדלים במכפלות במיוחד על תרגומים ואגרות בכל מדינה בה נרשם הפטנט. בלא מעט מקרים בעל ההמצאה לא מצליח לממן בעצמו את המשך התשלומים כך שהפטנט נזנח מחוסר ברירה ובכך כל ההשקעות שנעשו בפטנט יורדות לטמיון.

לפני שלב הגשת הפטנט צריך להיות שלב של בחינה עסקית של ההמצאה. בחינה אשר תבדוק את זכות הקיום של ההמצאה מבחינה עסקית. בחלק מהמקרים יתברר שאין כל הצדקה עסקית להמצאה הזו ואז אין טעם להיכנס להוצאות מיותרות של רישום פטנט. בחלק אחר מהמקרים יתברר שיש הצדקה עסקית אבל בשינויים קלים של ההמצאה ובהתמקדות בשווקים או בלקוחות. במקרה כזה יתכן וכדאי להתחיל במסלול של הגשת בקשת פטנט אבל הבקשה תהיה מדויקת וממוקדת יותר מה שיגרום לפטנט להיות חזק יותר ויספק הגנה טובה יותר לממציא עבור ההמצאה שלו.

ההמלצה שלי:
כל ממציא בשלב פיתוח ההמצאה שלו יהיה חייב לחשוף את ההמצאה שלו לגורמים חיצוניים ולכן חשוב שיגן עליה לפני החשיפה. בקשת פטנט היא אחת הדרכים המקובלות. מצד שני, כדאי לבחון את ההמצאה בכלים עסקיים כדי להבין האם יש סיכוי ליישם אותה בשוק ואם כן מה תהיה צורת היישום של ההמצאה עוד לפני הגשת בקשת הפטנט.