איי פי יישום פטנטים

סיכויי ההצלחה של פטנטים

רישום פטנטים וסיכויי ההצלחה של הממציא

בראיון לכלכליסט בשנת 2007 אמר ד"ר מאיר נועם, רשם הפטנטים וראש רשות הפטנטים במשרד המשפטים באותו הזמן כי "כ- 50% מהבקשות לפטנטים מקבלות אישור. מתוך ה-50% הנותרים, חלקם עוצרים את התהליך וחלקם לא עומדים בקריטריונים".

למרות שיש פער של לפחות שנתיים מיום הגשת הבקשה עד לאישורה, ניתן ללמוד את המגמה עליה מדבר רשם הפטנטים בגרף הבא המבוסס על סטטיסטיקה של רשות הפטנטים. הגרף מתאר את מספר הפטנטים שהוגשו ואושרו בישראל בין השנים 1990-2015:


ניתן לראות מגמה זו גם בסטטיסטיקה של הארגון העולמי לקניין רוחני WIPO המופיעה בגרף הבא המתאר את מספר בקשות הפטנט שהוגשו ואלו שאושרו בעולם בין השנים 1985-2016:


מעל ל 3,100,000 בקשות חדשות לרישום פטנטים הוגשו בכל העולם בשנת 2016. במקביל, מעל ל 1,350,000 בקשות שהוגשו בשנים קודמות מאושרות כפטנטים ברשות הפטנטים. הבעיה של הממציא המגיש בקשה לרישום פטנט חמורה יותר כאשר מסתכלים על הסטטיסטיקה המקובלת שרק 1%-2% מהפטנטים אשר אושרו בעולם מגיע לידי מימוש עסקי. כלומר לפחות 98% מהפטנטים אשר אושרו עונים לכל ההגדרות הנדרשות בתהליך הרישום ברשות הפטנטים אבל בפועל מקנים לממציא תעודה יפה אבל חסרת משמעות כלכלית.

בשנת 2005 בראיון לביזנסוויק צוטט מנהל בכיר במשרד לפטנטים וסימני מסחר של ארה"ב (USPTO):

"In truth, odds are stacked astronomically against inventors, and no marketing outfit can change them. There are around 1.5 million patents in effect and in force in this country, and of those, maybe 3,000 are commercially viable. It's a very small percentage of patents that actually turn into products that make money for people. On top of all that, to get ripped off for tens of thousands of dollars adds insult to injury."

Richard Maulsby, director of public affairs for the U.S. Patent & Trademark Office

"למען אמת, הסיכויים נגד הממציאים הם אסטרונומיים, ושום מחלקת שיווק לא יכולה לשנות אותם. יש כ-1.5 מיליון פטנטים בתוקף במדינה הזאת, ומתוכם אולי ל 3,000 יש יישום מסחרי. זה אחוז קטן מאוד של פטנטים שבעצם הופכים למוצרים שמרוויחים כסף לאנשים. בנוסף לכל זה, מי שגורם להוצאות של עשרות אלף דולרים, מוסיף חטא על הפשע."ריצ'רד מאולסבי, מנהל יחסי ציבור, המשרד לפטנטים וסימני מסחר של ארה"ב (USPTO)

כיוון שחלק גדול מהפטנטים נרשם על ידי חברות כחלק מתהליכי הפיתוח והשיווק שלהם מתוך מטרה להגיע לידי מימוש עסקי, הרי ברור שהחלק היחסי של הממציא הפרטי הוא אפילו קטן יותר. הגרף הבא מדגים את החלק היחסי של פטנטים שהגיעו למימוש עסקי:


אין מטרת מה שנכתב בעמוד זה להמליץ או למנוע מהממציא להגיש בקשת פטנט על ההמצאה שלו. בקשת פטנט יכולה להיות דרך נכונה ולעיתים הכרחית בתהליך פיתוח ההמצאה. מטרת איי פי יישום פטנטים לעזור לממציא לקבל החלטה אם וכיצד כדאי לרשום פטנט על ההמצאה שלו, בעזרת כלי לקבלת החלטות אשר פותח בחברה.

בחזרה לקניין רוחני